U wilt sociale veiligheid binnen uw organisatie waarborgen


En bent op zoek naar een betrouwbare en gecertificeerde externe vertrouwenspersoon. Bij HRM Works4U bent u aan het juiste adres.
Vertrouwenspersoon

Wettelijke verplichting aanstellen vertrouwenspersoon

Vanaf 10 werknemers wordt het steeds urgenter om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit is niet alleen een kwestie van goed werkgeverschap, maar binnenkort ook een wettelijke verplichting. Wilt u voorbereid zijn en zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving waarin uw werknemers zich gehoord en beschermd voelen? Met mijn dienstverlening als externe vertrouwenspersoon bied ik proactieve ondersteuning, zodat u altijd voldoet aan de laatste wet- en regelgeving.

Daarnaast ondersteun ik organisaties met 50 of meer werknemers bij het implementeren en beheren van een interne meldprocedure, zoals vereist door de klokkenluidersregeling. Als externe vertrouwenspersoon zorg ik ervoor dat meldingen van vermoedelijke misstanden op een veilige en vertrouwelijke manier kunnen worden afgehandeld, waardoor u risico’s vermindert en bijdraagt aan een cultuur van openheid en integriteit binnen uw organisatie.

Voordelen op een rij:
  • Voor slecht € 325,- per jaar; Uw organisatie compliant en ondersteund in de bescherming tegen PSA (Psychosociale Arbeidsbelasting).
  • Proactieve advisering; Voorkom risico’s en problemen door periodieke updates en advies.
  • Gecertificeerde vertrouwenspersoon; Toon goed werkgeverschap door te kiezen voor een gecertificeerde professional.
  • Winst door preventie; Met mijn jaarverslagen en ondersteuning door voorlichting op gebied van ongewenst gedrag en misstanden.
  • Flexibele beschikbaarheid; Ook bereikbaar in de avond en het weekend voor vertrouwelijke gesprekken en spoedzaken.

Neem gerust contact op met mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik kom graag bij u op locatie langs om mijn werkwijze en dienstverlening verder toe te lichten.

App of bel naar 06-35181225 of stuur een mail naar info@hrmworks4u.nl

Wat is PSA en waarom is het belangrijk?

PSA staat voor Psychosociale Arbeidsbelasting, zoals stress, pesten, agressie en geweld, discriminatie of (seksuele) intimidatie. De gevolgen van deze ongewenste omgangsvormen kunnen grote effecten hebben voor uw werknemers en organisatie; menselijk leed, verloop, verlies in productiviteit, verzuim en kan zelfs arbeidsongeschiktheid leiden. Het is vanuit de Arbowet verplicht om beleid te voeren dat deze risico’s voorkomt of vermindert. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.

Waarom een vertrouwenspersoon?

Als werkgever wilt u dat uw medewerkers zich veilig en gehoord voelen op de werkvloer. Maar wat doet een vertrouwenspersoon precies, en waarom is het zo belangrijk om deze rol in uw organisatie beschikbaar te stellen?
In het artikel Waarom zou u als werkgever een vertrouwenspersoon beschikbaar stellen voor uw werknemers? kunt u meer lezen over de cruciale rol van een vertrouwenspersoon en hoe u kunt bijdragen aan een gezonde en veilige werkomgeving voor uw medewerkers.

Wat doet de externe vertrouwenspersoon precies?

Als externe vertrouwenspersoon ben ik verantwoordelijk voor de volgende taken:

  • Voorlichten en informeren van werknemers over ongewenst gedrag en misstanden.
  • De organisatie informeren over actualiteiten en wijzigingen in de Arbowet op gebied van PSA.
  • De organisatie ondersteunen in de uitvoering van preventieve maatregelen ter voorkoming of beperking van PSA.
  • Opvangen, adviseren en begeleiden van werknemers die ongewenst gedrag ervaren of een vermoeden van een misstand willen melden.
  • Melder(s) informeren over oplossingsmogelijkheden, waar nodig hierbij ondersteunen.
  • Doorverwijzen van melder(s) naar andere hulpverlenende instanties, zoals een bedrijfsarts of mediator.
  • Registreren en rapporteren van meldingen in een geanonimiseerd jaarverslag.


Als gecertificeerd vertrouwenspersoon (registratienummer 202820 / VP-1578) heb ik te maken met een geheimhoudingsplicht en ga ik altijd vertrouwelijk om met de informatie van medewerkers. Ik handel naar de gedragscode van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen.

Hoe kan een vertrouwenspersoon bijdragen aan uw verplichte interne meldprocedure?

Voor werkgevers met 50 of meer werkzame personen is het vanuit de Wet Bescherming Klokkenluiders verplicht om een interne meldprocedure te hebben voor het rapporteren van vermoedelijke misstanden binnen de organisatie. Een vertrouwenspersoon speelt een cruciale rol in het effectief implementeren en ondersteunen van deze meldprocedure. Door een vertrouwenspersoon aan te stellen, zorgt u er namelijk voor dat uw werknemers hun meldingen veilig kunnen doen en dat u voldoet aan de wettelijke verplichtingen. Dit draagt bij aan een cultuur van openheid en integriteit binnen uw organisatie.

Als vertrouwenspersoon bied ik uw werknemers een veilige, vertrouwelijke plek om hun zorgen of vermoedens van misstanden te bespreken voordat ze formeel worden gemeld. Dit kan niet alleen bijdragen aan het tijdig oplossen van problemen, maar ook voorkomen dat deze escaleren tot grotere, schadelijke kwesties voor de organisatie.

Daarnaast ondersteun ik u bij:

  • Het opstellen en onderhouden van een heldere en effectieve meldprocedure.
  • Het geven van advies over hoe de meldprocedure in lijn blijft met de geldende wet- en regelgeving.
  • Het registreren en geanonimiseerd rapporteren van meldingen, zodat u inzicht krijgt in mogelijke patronen en risico’s binnen uw organisatie.

Wilt u meer lezen over de eisen vanuit de Wet Bescherming Klokkenluiders en waar een interne meldprocedure aan moet voldoen?
Lees het artikel: Wetsvoorstel nieuwe Wet bescherming klokkenluiders aangenomen door Tweede Kamer

Wat zijn de voordelen voor uw organisatie?

  • Gemoedsrust: U weet zeker dat u voldoet aan verplichtingen in de Arbowet door proactieve adviezen.
  • Preventie: U zet zich in als goed werkgever door periodieke voorlichting aan uw werknemers.
  • Onafhankelijkheid: Uw werknemers hebben altijd een veilige en onafhankelijke plek om hun zorgen te uiten.
  • Beschikbaarheid: Werknemers kunnen op flexibele momenten, zelfs in de avond en het weekend, terecht voor vertrouwelijke gesprekken.
  • Vertrouwen: Bevorder een cultuur van openheid en veiligheid door ondersteuning van een gecertificeerde professional.
  • Kostenbesparing: Voorkom dure procedures en personeelsuitval door problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.

Waarom kiest u voor een abonnement?


Voor slechts € 325,- (excl. btw) per jaar gaan wij een duurzame samenwerking aan en krijgt u toegang tot mijn expertise en ondersteuning. Met dit abonnement verzekert u zich van continue ondersteuning en advies. Dit helpt u niet alleen om aan de wet- en regelgeving te voldoen, maar ook om een gezonde en veilige werkomgeving te creëren. Voor consulten en maatwerkdienstverlening, reken ik een uurtarief van € 100,- (excl. btw).

Interim HR Adviseur

Meer weten over HRM Works4U?

Wilt u meer weten over mijn dienstverlening of werkwijze? Neem gerust contact met mij op!

Op de pagina ‘Wie is Marlou‘ vertel ik in vogelvlucht wie ik ben.